Wanneer een leerling lid wordt van Hasselts Fanfare, wordt er een instrument in bruikleen gegeven en zal er individueel les worden gegeven door een bevoegd muziekdocent. Na een tijdje zal de leerling toetreden tot het Jeugdorkest.

Elke woensdagavond repeteert het Jeugdorkest van 18.30u tot 19.15u, onder leiding van Mirjam Kwebeman. Dit is niet alleen erg leerzaam, maar ook leuk en gezellig! Het Jeugdorkest is een erg enthousiaste groep van 11 muzikanten waar muziek maken gelijk staat aan het maken van heel veel plezier.

jeugdorkest site
Als een leerling een tijdje heeft meegedraaid in het Jeugdorkest mogen ze (net als de andere muzikanten die nog geen diploma hebben) van 19.30u tot 19.45u mee repeteren met het A-orkest. Er worden dan voornamelijk koralen en marsen gespeeld. Het is namelijk de bedoeling dat ze vanaf dan ook mee gaan marcheren op straat.

Zodra een leerling zijn/haar A-diploma heeft behaald, mogen ze (naast dat ze in het Jeugdorkest blijven spelen) de hele avond mee repeteren met het A-orkest en nemen ze deel aan alle concerten.